Zoek
Sluit dit zoekvak.
Human Design voeding eten determination

Hoe jij het beste kunt eten volgens je Human Design determination

Een van de meest populaire onderwerpen binnen Human Design: wat zegt Human Design over hoe we moeten eten? Je determination, ook wel digestion of verteringstype genoemd, kan hier inzicht in geven. Waar velen denken dat het gaat om wát je moet eten, gaat het bij Human Design vooral over hóe je lichaam op de meest optimale manier informatie & voeding verwerkt. In deze blog leg ik meer uit over de verschillende determinations. Hier kun je gratis een chart opvragen waar je digestion op staat.

Let op: om deze informatie bij jezelf toe te passen moet je zeker zijn over je geboortetijd.

Disclaimer: je Human Design determination is géén dieet!

Realiseer je dat Human Design een tool is om bewustzijn te creëren. Het is in geen zins een dieetvoorschrift. Deze elementen van Human Design gaan niet over afvallen of dieten. Het gaat over op een respectvolle manier met je lichaam omgaan: je lichaam op de juiste manier voeden zodat het optimaal kan functioneren. Dat het de voedingsstoffen op kan nemen die je lijf nodig heeft. Zodat jij kunt doen waarvoor je hier bent en je design kunt uitleven.

Gebruik deze informatie dus bedachtzaam en experimenteer ermee. Probeer wat het voor je doet. VOEL wat jouw lichaam nodig heeft. Voel wat het jou wil vertellen. Uiteindelijk huist jouw lichaam de enige wijsheid en waarheid waar jij op kunt vertrouwen. Je Human Design is slechts een guideline.

Deconditioneren met voeding: wat jouw lichaam nodig heeft om haar unieke zelf te zijn

We hebben het vaak over homogenisatie en differentiatie als we het over Human Design hebben. Kortweg betekent differentiatie dat we allemaal uniek zijn, en het de bedoeling is dat we hier onze unieke voetafdruk in het leven komen achterlaten. Homogenisatie is het tegenovergestelde daarvan. Eenheidsworst. Iedereen in een bepaald keurslijf drukken, ook als dat tegen de eigen kern in gaat. Homogenisatie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je ziek wordt, omdat je te lang tegen je eigen energie in gaat. Tegen je eigen uniekheid in. Daarom leggen we in Human Design zoveel nadruk op differentiatie: wees wie je designed bent om te zijn in plaats van wat je omgeving van je verwacht.

Als we het hebben over determination dan gaat het over je lichaam helpen om in lijn te komen met die unieke zelf. Wat jouw lichaam nodig heeft om gezond te zijn en optimaal te functioneren in haar uniekheid.

Voeding is bij uitstek een manier om geconditioneerd te worden en dus gehomogeniseerd. Er zijn vele meningen over ‘wat gezond is’ en daarnaast is eten in onze samenleving iets is wat onderdeel is van de sociale omgang. Eten is ‘gezellig’ en vaak een familie aangelegenheid waar een boel voorgeschreven gedragingen bij horen.

Eten volgens je determination is daarom een belangrijk onderdeel van je deconditioneringsproces, maar het zal niet altijd gemakkelijk zijn omdat het veelal aanschuurt tegen aangeleerde ongeschreven regels.

Wat is determination, digestion of verteringstype in Human Design?

Je determination, digestion of verteringstype gaat over hoe jouw lichaam inkomende informatie verwerkt. Dit gaat niet alleen over voeding, maar ook over informatie die je tot je neemt als je bijvoorbeeld werkt, aan het scrollen, of aan het studeren bent.

Determination is onderdeel van je PHS (Primary Health System). Je PHS beschrijft wat je lichaam nodig heeft voor een optimale balans en gezondheid. Zodat je unieke energie en potentie optimaal tot uiting kan komen. Het is daarom ook een belangrijk onderdeel van je deconditioneringsproces: het loskomen van dingen die niet bij jou en je design passen.

Kortweg geeft je determination dus inzicht in hoe je je lichaam het beste voedt. Het kan zijn dat dit al heel natuurlijk voor je komt. Als je vaker volgens je determination gaat eten kan dit op de langer termijn veel positieve bijeffecten geven. Zo kan het zijn dat je zintuigen scherper worden, je een sterkere band met je autoriteit ontwikkelt, of dat lichamelijke klachten verminderen of verdwijnen.

Overigens is het eten volgens je determination iets wat pas vaak later in je experiment gaat ‘klikken’ of indalen, als je meer volgens je strategie & autoriteit leeft.

Human Design en voeding: HOE je het beste kunt eten

Human Design heeft weinig tot geen mening over wát je zou moeten eten om gezond te zijn. Het heeft geen richtlijn of je beter een vegan lifestyle er op na kunt houden, of dat je 5 keer per week frietjes eet. Volgens Human Design doet dat er niet zoveel toe.

Human Design beschrijft dat de HOE vooral belangrijk is om te zorgen dat je de juiste nutriënten er uit kunt opnemen. Dus al zou je geweldig ‘gezond’ eten volgens de huidige standaarden, kan het alsnog zijn dat het niet bij jou past. Waardoor je je lichaam ondervoed en daarmee beïnvloedbaar is omdat je het niet op de juiste manier tot je neemt. En dát is waar determination je mee kan helpen.

De zes colors van determination

De pijl linksboven in je chart heeft onderliggende informatie die jouw determination bepaalt.

In de basis zijn er 6 colors (zo heet dat) met een linker of rechter oriëntatie. Dit zorgt voor 12 mogelijke manieren waarin je designed kunt zijn om voeding te verteren. Iedereen is afgestemd op één van deze determinations. In deze blog geef ik je inzicht in jouw determination.

Human design determination

Bij color 1-3 gaat het om de condities van hoe je eet. Bij color 4-6 gaat het om de situatie en omgeving waarin je de informatie of voeding tot je neemt (circumstances).

Weet jij nog niet welke determination/digestion jij hebt? Hier kun je een Human Design chart opvragen waar dit erbij staat.

Appetite – consecutive of alternating

Deze 1e color valt onder de groep conditions. Hier gaat het dus over de voeding (of informatie) die je tot je neemt. Deze eerste color is de oudste vorm van vertering. Dit is de jager. Deze ging op pad en hij at wat hij op dat moment had gedood. Puur natuur en één ingredient per keer.

Voor deze mensen is het daarom prettig om zo min mogelijk (fabriek)processed voeding te eten, en het liefst maar één ingredient per keer. Hoe simpeler de ingrediënten (dus zonder al te veel poespas, dressing of sausjes eromheen) hoe beter. Back to nature baby.

Consecutive appetite

Als je consecutive appetite als determination hebt, dan herken je waarschijnlijk wel dat je fasen hebt dat je een ingredient heel graag eet. Misschien heb je als student wel eens een dag op bananen geleefd of kon je als kind niet genoeg krijgen van cashew noten en at je dat de hele dag door. Dit is energetisch correct voor jou. Als je een maaltijd eet is het prettig om opeenvolgend te eten. Dus stel je eet wraps. Eet dan de ingrediënten los op na elkaar. Bijvoorbeeld eerst het vlees, dan de bonen, dan de tomaten, dan de komkommer en dan de sla. Zelfs kruiden zoals peper en zout mogen apart. Blijf weg van mengsels waar alles bij elkaar zit zoals curry’s, soepen en sauzen. De welbekende hollandsche AGV (aardappelen, groenten, vlees) kunnen heel fijn zijn voor een consecutive appetite omdat dit losse ingedrienten zijn. Mits je het dus niet op zijn Hollandsch door elkaar gaat prakken.

Dit geldt ook voor het verwerken van informatie. Geen multitasking for you dus.

Alternating appetite

Als je alternating appetite hebt dan mag er iets meer variatie zijn in hoe je eet. Net als bij consecutive eet je nog steeds één ingredient per hap, maar jij kunt wat meer afwisselen. Dus als jij wraps eet, de ingrediënten dan wel los na elkaar, maar kun je bijvoorbeeld een hap bonen, dan een hap tomaten, en dan weer een hap bonen eten. Tot je voldaan bent.

Let op: deze vorm van eten kan heel anders zijn dan je gewend bent. Als jouw determination consecutive of alternating appetite is, en je volgens deze manier gaat eten kan het een snelle en hevige impact hebben op je lichaam en deconditioneringsproces als je er mee gaat experimenteren. Wees je dus bewust op alles wat je voelt en ervaart als je deze manier van eten toepast. En weet ook dat naarmate je verder in je experiment komt (dit kan best een paar jaar duren), dat je vanzelf merkt dat je onbewust meer volgens je determination gaat eten.

Taste – open of closed

human design tasteDeze 2e color wordt ook wel de verzamelaar genoemd. De taste color gaat goed op natuurlijk en lokaal eten. Dat is tenslotte iets wat je zelf zou kunnen hebben ‘verzameld’. Local farmersmarkets zijn hier geweldig voor. De taste color eet vaak in seizoenen. Dit kan ervoor zorgen dat je een periode obsessed bent met een bepaalde maaltijd of ingredient, en dat je het daarna maanden kan laten liggen. Jouw smaak kan dus door seizoenen heen veranderen.

Taste determination draait om smaak, wat je nu wilt proeven/ervaren. Ook met andere dingen die je ‘verwerkt’. Bijvoorbeeld informatie of muziek. Hou in de gaten wat je graag tot je wilt nemen, ook als dat dagen, weken of maanden hetzelfde is. Het kan voor je omgeving overkomen als saai, eentoning, of ongevarieerd. But that’s oke. You do you. Jouw lichaam weet en geeft aan wat het nodig heeft.

Open taste

Met open taste is het belangrijk om open te staan om af en toe verschillende dingen te proberen en proeven. Op deze manier toetst jouw lichaam of het correct voor jou is, en of jouw voorkeur er naar uit gaat. Zodra je dat eenmaal weet ben je specifiek in wat je lekker vindt en hou je van een zekere routine. Zo eet je wellicht elke dag hetzelfde ontbijt, maar probeer je bijvoorbeeld met liefde bij een vriendin haar nieuwe recept uit.

Closed taste

Met closed taste weet je vaak al goed wat je wilt eten en wat niet. Vaak zelfs zonder het te proeven. Wellicht stond je als kind bekend als een picky eater, of lustte je niet zoveel. Dit is correct voor jou, jij weet van jezelf wat je lekker vindt en je mag hier heel selectief in zijn. Ook als je maar een beperkt arsenaal hebt van wat je graag eet, is dit waar jouw lichaam haar nutriënten uit haalt. Je hoeft jezelf dus niet op te leggen om (tegen je zin in) nieuwe dingen te proberen omdat jij of je omgeving vindt dat je te weinig variatie in je maaltijden hebt. Jouw systeem gaat lekker op eenvoud. Volg de behoefte van je lijf.

Thirst – hot of cold

De 3e color is thirst (ook wel ‘food’ genoemd bij een van de charts). Thirst gaat over het bewerken van voedsel. Het koken, bakken, conserveren van eten. Waar de eerste twee colors, de jagers en verzamelaars het direct uit de natuur aten, gaat dit over het bereiden van voeding. Misschien hou je wel van koken? Een thirst color drinkt vaak veel, dit helpt je systeem om te verteren.

Hot thirst

Bij hot thirst is de basis van je systeem ‘koud’. Dit maakt het voor jou belangrijk om dingen tot je te nemen die je verwarmen. Zo is het bijvoorbeeld fijner om warme thee te drinken in plaats van altijd een fles (koud) water op je bureau te hebben staan. Ga jij goed op een ontbijtje van warme havermout en eet je wellicht liever een warme soep of curry met pittige kruiden, dan een koude salade. Ook kruiden kunnen verwarmend werken zoals rode peper of kaneel. Dus als je een (koude) appel eet, kun je dit combineren met kaneel waardoor het verwarmend wordt voor je lichaam. Probeer rauw eten aan te vullen met warme ingrediënten of verwarmende kruiden.

Cold thirst

Bij cold thirst is de basis van het systeem juist warm en kan deze afkoeling gebruiken. Zo is voor jou het heerlijk om een fles water in de koelkast te hebben staan, waar je altijd van kunt drinken. Qua maaltijden ga jij goed op maaltijden die koeler zijn dan je lichaamstemperatuur. Bijvoorbeeld een groene smoothie als ontbijt en een salade met de lunch. Ook kan het zijn dat je de left-over pizza van de avond ervoor juist heel lekker vindt als deze de dag erna koud uit de koelkast komt. Hou er rekening mee dat pittig eten, of verwarmende kruiden zoals gember je lichaam juist verder verhit, en dit dus klachten kan veroorzaken. Amy Ruth heeft een zoontje (peuter) met cold thirst determination, en zo liet zij een keer zien dat haar kindje zijn frietjes pas eet als het is afgekoeld. Amy legt ze dan in de airconditioning, om ze af te koelen voor hem.

Touch – calm of nervous

De 4e color is touch, en dit is de eerste color waar het belangrijk is hoe de situatie of omgeving is als er verteerd wordt. Bij touch gaat het om prikkels in de omgeving.

Calm touch

Heb jij calm touch, dan heeft jouw systeem rust nodig om goed te kunnen verwerken. De tips zoals mindful eten komen hier erg van pas. Vooraf aan je maaltijd een meditatie of ademhalingsoefening doen, kunnen jouw systeem kalmeren zodat je beter kunt verwerken. Neem echt de tijd als je gaat eten, en zorg ervoor dat je systeem kalm is. Het werkt voor jou niet om als je op de fiets springt nog gauw een boterham in je mond te stoppen, of tussendoor wat te eten als er kinderen rondrennen, en de tv ondertussen aan staat. Je systeem is dan al gauw overprikkeld. Het kan helpen om jezelf terug te trekken en pas te gaan eten op een moment dat jij de omgeving kunt sturen. Rustig muziekje aan, of juist stilte. Als jouw lijf maar in een kalme stand staat als je voeding gaat verwerken. Alleen dan kan het de juiste nutriënten opnemen. Dit geldt ook voor het verwerken van informatie. Kijk bijvoorbeeld of je een rustig kantoortje kunt krijgen, als je op een afdeling werkt met een open floor plan waar er veel prikkels zijn.

Nervous touch

Nervous touch is het tegenovergestelde van calm touch. Deze digestion heeft juist stimulatie nodig om goed te kunnen verwerken. Zo kan het heel goed verwerken als het eet in een drukke trein, of als het tussen het koken door naar de tv luistert én tussendoor snackt van wat je aan het maken bent. Jouw systeem is in basis vrij kalm, en heeft dus prikkels van buitenaf nodig. Eten in een druk restaurant kan deze prikkels geven, maar ook kan het zijn dat je zelf lekker wil bewegen tijdens of na het eten. Waarschijnlijk was jij als kind ook altijd onrustig aan de eettafel. Niet stil kunnen of willen zitten, willen rennen na het eten. Dit is correct voor jouw systeem. Als de prikkels missen, kan het ook zijn dat je daardoor vergeet te eten. Gezien dit ook geldt voor het verwerken van informatie, kan het jou helpen om bijvoorbeeld fysiek bezig te zijn als je een podcast luistert.

Sounds – high of low

Bij de 5e color gaat het over het geluid als er voeding (of informatie) verteerd wordt. Het systeem is gevoelig voor geluid, volume en frequentie en heeft een gevoelig gehoor. Voor deze types kan het helpen om te investeren in een goede koptelefoon.

High sounds

Ik heb deze determination zelf ook. Het high sounds systeem houdt ervan om auditief gestimuleerd te worden als het voeding, prikkels of informatie verwerkt. Eten met een gezellige groep, of met de radio, youtube of de televisie aan, mits een programma wat je ‘voedt’, en waar je blij van wordt, kan daarbij goed helpen. Zo was een belangrijk onderdeel van het herstel van mijn depressie om te ontbijten met afleveringen Modern Family. Het stukje ‘mindful eten’, in rust en stilte, is dus niet voor de high sounds determination weggelegd.

Maar, dit verteringstype is wel erg gevoelig voor het type geluid. Het is niet zo dat elke luide omgeving correct is, zéker niet. Als er muziek wordt gedraaid die niet past bij de voorkeur dan kan dit een heftige uitwerking op de vertering hebben. Je kan dan soms letterlijk niet denken, en niks opnemen. Ik ben zo wel eens de Albert Heijn uitgelopen omdat ik gewoon niet kon nadenken met die verschrikkelijke jazz die opstond. En zo sprak ik laatst een klant met high sounds determination die maar niet door een cursus heen kwam omdat degene die het had ingesproken totaal niet de juiste frequentie had. Ze vond het een rot-stem om naar te luisteren. Dan ga je niets oppikken omdat het, voor jou, niet de juiste omstandigheden heeft om de informatie te verwerken. Dat scheelt een boel als je dat eenmaal weet!

Waarschijnlijk herken jij jezelf er ook in dat je met studeren of concentreren graag een koptelefoon op hebt met muziek, en dat je veelal niet zo goed gaat op volledige stilte. Een high sounds houdt ervan als de muziek direct – dicht op het oor binnenkomt. Het kan voor mij zó intens voedend zijn om goede muziek met goede kwaliteit, lekker in mijn eigen bubbel te luisteren. Zo merk ik ook dat de KAP sessies (energetisch werk) die ik volg, zó goed werken omdat er luide (fijne) muziek bij is, waardoor ik helemaal opga in de sessie. Sterker nog; de playlist is van wereldbelang voor hoe ik mijn sessie ervaar.

Pro-tip: investeer in een goede koptelefoon, en maak playlists voor jezelf voor verschillende moods. Ik heb zo een ‘werk-speellijst’ die mij echt gígantisch helpt met concentratie en het verwerken van informatie.

Low sounds

Bij een low sounds digestion ben je auditief heel gevoelig. Zodra er teveel geluid om je heen is, dan kun je hetgeen wat voor je ligt (informatie of voeding) minder goed verwerken. Een onrustige omgeving met veel achtergrond geluid en veel ‘ruis’ kan jouw vertering beperken. Jij studeert waarschijnlijk het liefst in stilte, of in een rustige omgeving met niet te veel auditieve prikkels. Als je in een groep met anderen uiteten gaat, kun jij beter niet eten tijdens het praten, en niet praten tijdens het eten.

Je hoort wel eens van mensen met een low sound determination dat zij veel oorklachten hebben gehad als kind, of veel oorsmeer aanmaken. Dit is als het ware je lichaam die probeert een barriere op te zetten om minder geluid binnen te laten. Amy Ruth, die ik volg op instagram, heeft een zoontje met low sound determination. Ze heeft voor hem een dempende koptelefoon. Zodra hij daar behoefte aan heeft, kan hij die opzetten.

Dit is iets om ook voor jezelf te overwegen. Zo zou bijvoorbeeld een goede noise cancelling koptelefoon kunnen helpen, of de (momenteel erg populaire) oordopjes van Loops.

Light – direct of indirect

Color 6, light, is qua ontwikkeling het meest ‘nieuwe’ verteringssysteem. Het systeem wordt beïnvloed door hoe het aan licht wordt blootgesteld. Dit geldt voor zowel natuurlijk licht, als licht door lampen of kaarsen. Met een light determination heb je waarschijnlijk gevoelige ogen, wees je dus ook bewust wat je qua licht opneemt met schermtijd.

Direct light

Direct light determination gaat goed op direct (zon)licht. Dit betekent dat jouw systeem het beste voeding en informatie kan verwerken als de zon op is. Late night snacks zijn voor jou dus een no-go. Neem je ontbijtje ‘s ochtends lekker mee naar buiten, en stel jezelf bloot aan direct zonlicht. Ook met het verwerken van informatie is het belangrijk dat je genoeg licht hebt. Zorg bijvoorbeeld voor een werkplek naast het raam (of buiten!), zodat je geconcentreerd kunt werken.

Indirect light

Bij indirect light determination kun je juist beter verteren bij indirect licht. Jij zit waarschijnlijk gedurende de zomer vaker in de schaduw, draagt graag en veel je zonnebril, en hebt graag je gordijnen dicht en een kaarsje aan. Voor jou zijn felle lampen onprettig. Jij kunt voeding en informatie juist beter verwerken in de schemer. Zo krijg jij misschien pas laat op de dag trek, en vind je jezelf echt een avondmens. Jouw systeem wordt actiever en kan beter verteren als de zon onder is. Voor jou geldt dus ook dat je prima nog laat op de avond kunt eten, graag juist. Wel is het belangrijk dat je niet teveel licht blootstelling hebt als je eet, dus geen serie kijken als je eet. Luisterboek kan bijvoorbeeld weer wel!

Het lichaam weet heel goed wat het nodig heeft. Zo ken ik verhalen van mensen met indirect light determination wiens huid vitiligo heeft ontwikkeld (een huidziekte waarbij pigment vlekken verdwijnen), waardoor zij zich zelden nog in direct zonlicht kunnen begeven.

Hoe eet, studeer of werk jij nu?

Nu je meer inzicht hebt in je eigen determination, is het interessant die eens te leggen naast je huidige gewoonten. Hoe zien jouw maaltijden eruit? In welke omgeving eet jij je maaltijd? Past dit volgens jouw determination? Wat doe jij om je beter te concentreren als je informatie moet verwerken, past dat bij je determination?

Ook is het leuk om in je huishouden eens op te zoeken hoe jouw partner of kinderen het beste kunnen eten om hun lichaam optimaal te voeden. Dit kan een boel inzichten opleveren.

Zo heb ik een high sound omgeving nodig, maar heeft mijn vriend juist een kalme omgeving nodig. Doordat we dit nu weten kunnen we meer bewust zijn met de invulling van onze eetmomenten. Dit is een van de elementen die ik gebruik om elke dag een stukje dichter bij mezelf te leven.

Wil jij ook duidelijke handvatten en praktische tips om toe te passen zodat jij elke dag een stukje meer naar jouw persoonlijke unieke design kunt leven? Bij een reading neem ik je aan de hand mee door alle elementen in jouw design, zodat jij weet wat je nodig hebt om weer je unieke zelf te worden.

Ben jij een Generator
of Manifesting Generator?

Heb je weinig energie? Mis je flow in je leven?
Wil je weer in contact komen met dat vuurtje in jezelf?
Ga aan de slag met je strategie: waiting to respond.

Picture of Hiske

Hiske

1/3 Sacral Generator
Deel dit artikel:

Ontdek jouw design

Hulp nodig om je eigen design te ontcijferen? Of hulp om je design meer toe te passen in je leven? Boek een reading

Cursus
Sacral
Superpower

Leer als (manifesting) generator hoe jouw sacrale centrum werkt.

Kom in contact met jezelf. Leer hoe jouw persoonlijke energie centrale werkt.

De leukste manier om met je Human Design experiment aan de slag te blijven.

Schrijf je GRATIS in voor de semi-maandelijkse nieuwsbrief en ontvang
👉 opdrachtjes
👉 HD verhalen uit het dagelijks leven
👉 updates over nieuwe blogs, podcasts en events.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *