Beter slapen als generator Human Design

Beter slapen als (Manifesting) Generator met behulp van Human Design

Voor ieder Human Design type is slaap heilzaam voor je energie. De kwaliteit van je nacht bepaalt de kwaliteit van je dag. Iets waar we dus automatisch veel aandacht aan geven zou je denken. Toch is niet iedereen even goed in zijn slaaphygiene. In deze blog leg ik je uit waar je als Generator of Manifesting Generator op moet letten om goed te kunnen herstellen in de nacht zodat jij jouw sacrale energie optimaal kunt gebruiken.

Disclaimer: jij kent jouw lichaam het beste. Gebruik deze kennis dus als input voor je experiment. Probeer het uit, ontdek wat voor je werkt, maar blijf goed voelen wat jouw lichaam aangeeft. Iedereen is anders.

Beter slapen als (Manifesting) Generator: je dag bepaalt je nacht

We zijn in deze samenleving gewend dat de nacht bepaalt hoeveel energie je gedurende de dag hebt. “Weinig energie? Slaap je wel genoeg?”

Gedeeltelijk is dit waar. Een goede kwalitatieve nacht is zéér belangrijk voor je gezondheid en je energiebalans. Maar om goed te kunnen slapen moeten we als Generator of Manifesting Generator eerst kijken naar onze dag. Wat veel mensen niet weten is dat voor ons een goede nacht begint bij een satisfying dag.

Ga pas naar bed als je écht moe bent

Voor Generators en Manifesting Generators is het belangrijk om pas naar bed te gaan als je de sacrale energie van de dag hebt opgebruikt. Ik vergelijk het altijd met een oud mobieltje. Vroeger, in de nokia 3310 tijd, moest je je telefoon hélemaal leeg laten lopen voordat je hem weer oplaadde, anders ging de batterij stuk en minder lang mee. Zo kun je jouw eigen sacrale systeem ook zien. Je moet hem helemaal leegmaken (gebruiken) voordat je hem weer kunt opladen (slaap). Zorg daarom dat je niet naar bed gaat voordat je écht moe bent. Het is voor jou beter om een kortere nacht te hebben, maar nog lekker je laatste energie aan je hobbyproject te werken. Dan dat je ‘te vroeg’ naar bed gaat, en plafonddienst hebt.

Het verschil tussen moe en leeg naar bed

Voor Generators en MG’s is er een groot verschil tussen ‘leeg’ en ‘moe’. Als je na een dag werken op de bank ploft, heb je dan een tevreden “ahhhh, wat een lekkere dag, ik ben gesloopt 😌” (moe) of heb je een “ohhh my goddddd eindelijk thuisssss, ik ben gesloooooopt 😩” (leeg)

Om goed te kunnen herstellen (reGenereren) moet je moe zijn. Dit doe je door genoeg te doen wat je leuk vindt, en waar je een respons op hebt. Dit zijn de dagen dat je gemakkelijk in slaap valt, en dat je goed en diep slaapt.

Slaap je slecht als (Manifesting) Generator?

slecht slapen Human Design generator

Kom je als generator of MG moeilijk in slaap? Lijk je zelfs na 11 uur slaap nog moe wakker te worden? Word je zelden fris en uit jezelf wakker? Dit zijn allemaal signalen dat je je sacrale centrum niet optimaal gebruikt en daarmee niet optimaal kunt herstellen. Tijdens de nacht re-genereer je. Op het moment dat dit niet optimaal is, zal dat op den duur ook impact hebben op je gezondheid.

Een Generator of MG in alignment heeft niet per se super veel slaap nodig. Die wordt fris en uitgerust wakker, met verse energie om de dag te beginnen. Als je dit niet zo ervaart, is het interessant om je aandacht te richten op je strategie (je sacrale respons), en de verbinding met je sacrale centrum te herstellen. In de cursus Sacral Superpower leer ik je hoe je dat doet, en help ik je je sacrale respons te ontdekken. Contact met je sacraal heeft een positieve (essentiële) impact op je slaap en herstel.

To wekker or not to wekker?

In principe kan je lichaam heel goed aangeven wanneer het genoeg geslapen heeft. Zodra het haar herstelcyclus heeft gehad, zal het automatisch (fit) wakker worden. Dus slaap, waar mogelijk, zo veel mogelijk zonder wekker. Je lichaam knows the way.

Kun je moeilijk wakker worden? Lees dan nog even de alinea hierboven, en ga aan de slag met je strategie.

Quick tips om beter te slapen als Generator of Manifesting Generator

Er zijn verschillende manieren hoe je je sacrale energie kunt opmaken voor het slapen. Wellicht heb je een hobby waar je nog graag je tijd aan besteedt. Iets creatiefs zoals muziek maken, schrijven, dansen of schilderen is een goede manier. Maar ook beweging kan goed helpen. Voor mij weet ik dat ik beter slaap als ik genoeg heb bewogen gedurende de dag. (Mijn ‘minimum’ zit rond de 6500 stappen). Dus kijk of voor jou een stevige avondwandeling, een danssessie of een sportles in de avond werkt. Voel daarbij goed aan wat je lichaam nodig heeft. Verbruik die sacrale energie!

Zoek naar wat voor jou satisfying is in de avond. Misschien vind je het heel satisfying om de lego van de kinderen op kleur te sorteren. Dit kan ook zijn dat je nog héél graag een aflevering van die ene serie wilt kijken. Zolang het vanuit een respons komt, en vanuit dat enthousiasme (in plaats van verveling, afleiding, bleh gevoelens) kan zo’n serietje er voor zorgen dat je daarna satisfied naar bed gaat en dus beter slaapt. Waak hierbij wel voor mindless gedrag zoals scrollen.

(Manifesting) Generator kinderen en slapen

Heb je thuis een Generator of MG kindje dat moeilijk slaapt? Misschien heeft hij/zij meer nodig om zijn energie aan te verbruiken. Het lekkere stoeien, kussengevecht, nog even naar de speeltuin, een familie dansfeestje voor het slapen kan allemaal heel goed werken om die laatste energie er lekker uit te werken. Je kindje geeft vanzelf aan wanneer het moe is. Het lichaam zal in slaap vallen, of hij zal op een andere manier aangeven dat het moe is.

Hou er rekening mee dat elk kindje anders is, en ook wat voor hem of haar werkt. Let dus ook goed op wat je kindje aangeeft, en experimenteer daarmee. Hoe een kindje goed kan slapen werkt overigens héél anders voor sacrale kindjes (generators & MGs) dan non-sacrale kindjes zoals projectors, reflectors of manifestors.

Voorbeeldje: ik ben een Generator, (mijn vader en broers ook) en mijn moeder is een Manifestor. Mijn vader ging vaak nog even met mij stoeien voor bedtijd, wat ik het állerleukste vond. Waarop mijn moeder regelmatig waarschuwend aangaf: “Maak ze nou niet zo druk, dan slapen ze straks niet.” Een prachtig voorbeeld van iets wat voor haar als Manifestor inderdaad niet werkt, maar voor mij als Generator kind juist een heel goede tool kan zijn om nog even die laatste energie eruit te krijgen.

En wie kent hem niet, de uitspraak: “Als je wakker ligt, rust je ook”. In hindsight betekent dat, dat ik als kind eigenlijk veel te vaak niet moe genoeg naar bed ben gegaan. Als je kleintje vaak naar beneden komt en zegt dat het niet kan slapen, is het misschien een leuk experiment om dan nog een rondje met hem of haar te gaan wandelen waar ze even lekker kunnen rennen. Of zoals een vriendin van mij dit zei over haar dochtertje: “Even de puppy uitlaten na het eten”.

Mijn eigen ervaring met slapen als Human Design Generator

Hippieland 2023,  door Gerbrand Langenberg

Afgelopen zomer was ik op een spiritueel festival. Ik stond ontzettend dicht in contact met mezelf stond, deed veel leuke dingen, en zat volledig in mijn respons. Ik had bizár veel energie. Hoewel ik in het dagelijks leven best af en toe heb dat ik een beetje wegdut in de passagiersstoel van de auto, of iets langer blijf snoozen, was hier nul sprake van.

In de 3 nachten daar heb ik totaal 7 uur geslapen. Waarvan ik 1 nacht heb doorgehaald. Gedurende de dag had ik verwacht dat ik wel in slaap zou vallen. De laatste keer dat ik een nacht niet had geslapen was bij mijn examenstunt van de middelbare school zo’n 18 jaar geleden. En dat ging niet van harte, overdag zat ik te knikkebollen als er maar even geen stimulatie was.

Bij het spirituele festival was ik erg alert op hoe mijn lichaam zich voelde, zodat ik niet de signalen zou missen dat mijn lichaam haar slaap nodig had. Iedereen was verbaasd hoe fris ik er uit zag, en zelfs op momenten dat ik alleen op een bank zat, had ik geen enkele behoefte om in slaap te vallen of weg te doezelen. Zelfs bij de breathworksessie en meditaties viel ik niet in slaap. Pas ‘s nachts rond 4 uur, na uren dansen op de ecstatic dance, en zingen bij het vuur voelde ik mijn lichaam in slaap wegzakken. (Pas na 44 uur wakker zijn!)

Toen ik eenmaal thuiskwam was ik wel écht goed moe, viel ik in de trein al bijna in slaap, ben ik thuis om 19u naar bed gegaan en heb ik 12 uur lang geslapen. Ik had verwacht van dit experiment een week van de leg te zijn, doordat het zo anders was dan mijn lijf gewend was, maar niks was minder waar. Doordat het correct voor mij was geweest, was ik weer hélemaal fris door die 12u diepe slaap. Er was niks van een weekend extreem weinig slapen te merken. Gewéldig wat het lichaam kan, zolang je maar handelt naar wat correct is voor haar in het moment.

Disclaimer: dit is géén advies om ook nachten over te slaan. Slechts een ervaring ter illustratie van mijn eigen experiment en eigen bevindingen. Volg altijd de signalen van je lichaam!

Ga je Human Design experiment aan

Als je beter wilt slapen als Generator of Manifesting Generator is het dus belangrijk om je dag eens goed te analyseren. Doe je eigenlijk wel wat je écht heel leuk vindt? Wanneer slaap je wél al heel goed? Misschien op vakantie, of na dagen skieen op wintersport. Beweeg je genoeg gedurende de dag?

Experimenteer en ontdek wat voor jou werkt.

Zorg in elk geval dat je aandacht geeft aan je strategie; waiting to respond. Ontwikkel en versterk die band met je sacrale centrum zodat je goed kunt aanvoelen wat je lichaam nodig heeft en zo je dagen kunt invullen op een manier zodat je ‘s avonds lekker moe bent, en diep en regenererend kunt slapen.

Ben jij een Generator
of Manifesting Generator?

Heb je weinig energie? Mis je flow in je leven?
Wil je weer in contact komen met dat vuurtje in jezelf?
Ga aan de slag met je strategie: waiting to respond.

Hiske

Hiske

1/3 Sacral Generator
Deel dit artikel:

Ontdek jouw design

Hulp nodig om je eigen design te ontcijferen? Of hulp om je design meer toe te passen in je leven? Boek een reading

Cursus
Sacral
Superpower

Leer als (manifesting) generator hoe jouw sacrale centrum werkt.

Kom in contact met jezelf. Leer hoe jouw persoonlijke energie centrale werkt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *